Vi kan se, at du anvender Microsoft Internet Explorer som browser. For bedre oplevelse af Dinnerlust.dk, anbefales Google Chrome, Safari eller Microsoft Edge.

Taknemmelighed hos BACO: "Folk forstår situationen, og vi er ekstremt glade for opbakningen"

Den svære COVID-19 situation tvinger spisestederne til at tænke i nye og uvante baner: Hos BACO udtrykker man sin taknemmelighed overfor kunderne

 

Det siger måske sig selv; men corona-situationen tvinger selvsagt hårdt trængte steder der opererer indenfor restaurationsbranchen til at ændre på deres nuværende strategier, være omstillingsparate, og tænke i nye baner for at holde tandhjulene i gang. Mange spisesteder omlægger derfor også deres forretning i disse dage til at fokusere udelukkende på take-away.

Dinnerlust har taget en snak med én af Aalborgs restauratører, Emil Kjær fra BACO, om den nye “hverdag”.

(Læsning: 4 min.)

 

Den nuværende COVID19-situation

Ligesom de fleste andre restauratører, er Emil Kjær og holdet bag BACO i øjeblikket i en særdeles udfordrende situation. Coronakrisen begynder for alvor at kradse, og trods regeringens nyligt-introducerede hjælpepakker, så står café- og restaurantejerne stadig i en ekstrem svær og uvis situation.

Emil Kjær uddyber: “Det der gør det hårdt som caféejer lige nu er, at tingene er så ekstremt uforudsigelige. Vi ved ikke om vi kan åbne dørene om et par uger, eller om det bliver om 3 måneder. Vi kan sagtens få forretningen til at køre rundt i øjeblikket, men der er ikke nogen der kan leve med en kniv i brystet i 3 måneder.”

 

Emil Kjær er det man kan kategorisere som en ung iværksætter samt restauratør. Han er 22 år, og er allerede daglig leder for syv ansatte. Han arbejder fuldtid, og læser til HA jur. ved siden af arbejdet. Inden han – sammen med sin forretningspartner, Frederik Kjær – startede BACO, havde han været igennem lederkurser. Dette giver ifølge ham selv nogle gode værktøjer, kvaliteter og en autoritet, når man har syv ansatte som er jævnaldrende. Emil er i sin fritid også fodbolddommer.

 

COVID-19 situationens alvor tvinger restauratørerne til at omstille og tilpasse sig. De må tænke i nye strategier og tiltag. Hos BACO resulterede det i, at man omlagde 100% til take-away, hvor både gæster kunne bestille til afhentning, men BACO gik også steppet længere og tilbød gratis personlig levering med egen chauffør.

 

 

I september 2019 fortalte holdet bag BACO i et interview med os, omkring planer med en ny butik i Aalborg samt drømme om udvidelse til andre byer i Danmark. Planer og drømme, der med stor sandsynlighed udskydes grundet denne svære situation.

 

Kundernes støtte i denne tid er uvurderlig

Holdet bag BACO offentliggjorde onsdag aften [den 18. marts 2020] et Facebook-post. Her stod der blandt andet: “Til vores kære kunder: Fra og med i morgen tilbyder vi GRATIS levering direkte til jeres dør! Hvis i ønsker frokost fra BACO, så kan i bestille ved at skrive til os direkte her på Facebook, eller skrive til os på Instagram.”

Sidenhen væltede det ind med ordrer – og dermed støtte – til BACO’s nye tiltag. Emil Kjær fortæller: “Vi slog jo det her Facebook-opslag op onsdag aften, og kort efter havde vi allerede 24 ordrer. Den følgende dag kl. 10:30 havde vi modtaget 72 bestillinger. Derudover har vi de seneste dage leveret flere bestillinger.”

 

I denne tid, hvor café- og restaurantejerne ikke kan holde deres sted åbent for siddende og besøgende, er take-away bestillingerne fra kunderne livsnødvendigt for at holde liv i forretningerne. Dette gælder også hos BACO, hvor man virkelig ønsker at udtrykke taknemmelighed. Én ting, som man ikke kan gøre for meget, mener Emil: “Det er svært at sige tak nok gange, men vi prøver virkelig. Vi har haft venner og familie til at pakke og levere, så det er også en fantastisk hjælp i denne tid. Samtidigt gør vi meget ud af, at passe på personalet således vi trækker mindst muligt på dem. Vi fik dog en ordre på 200 bagels – en rigtig dejlig ordre selvfølgelig – der skulle pakkes, så vi kaldte personale ind.”

 

 

Den kommende og uforudsigelige tid hos BACO

Hos BACO er man ekstremt glade for den opbakning man modtager. Samtidigt opfordrer Emil Kjær – ligesom andre – til at støtte lokalt og bestille take-away såvidt det tillader i den personlige økonomi. “Som restauratører, er vi selvsagt virkelig glad for opbakningen, og det lader bestemt til at folk forstår situation man står i. Vi modtager også søde beskeder hvilket giver positivitet i denne tid. Det er vigtigt at sige, at vi er afhængige af at folk bestiller take-away, ikke bare hos os, men også hos andre”.

Som nævnt tidligere, så er situationen uvis og restauratørerne har ingen idé om hvornår de kan og må genåbne. Efter regeringens sidste udmeldinger, er karantænen forlænget til 13. april, og det er ikke utænkeligt at den fortsætter længere end dette. Medstifteren hos BACO fortæller yderligere: “Det er godt med hjælpepakkerne, men det er også svært at finde hoved og hale i hvilke hjælpemuligheder man får fra regeringen. Det kom fra den ene dag til den anden, og regeringen ændrer mange retningslinjer løbende.”

 

Hos BACO glæder man sig over kundernes take-away bestillinger og støtte i denne svære tid. Samtidigt ser man frem mod et tidspunkt, hvor man kan genåbne. Emil Kjær afslutter: “Det er naturligvis sjovere at have folk i butikken, og kunne snakke med dem og kigge dem i øjnene, end det er at sætte maden ude foran døren, og rende væk bagefter. Vi glæder os til den anden side, så vi kan få gæster igen, men vi håber folk stadig kommer forbi og tager en kop kaffe to-go – vi tager vores forbehold inde hos os. For nuværende, er vi godt klar over at der er en masse ekstra arbejde og omkostninger ved at levere fra dør til dør, men det gør vi gerne grundet den glæde og support vi får fra kunderne. Lige nu vil vi være der for vores kunder, og det er en ekstraordinær situation, så det gør vi gerne.”

Du kan også købe gavekort hos BACO via dette link.

 

Vi har lige nu 3 BACO-fordele på Dinnerclub. Se dem her:

 

Fik du læst vores “Bag om facaden”-artikel med BACO fra september 2019? Læs den lige her.

 

—–

Interview foretaget af:
Andreas Larsen | Partner & Kundemanager hos Dinnerlust

Artikel udformet af:
Marc Storm Andersen | Partner & Medstifter hos Dinnerlust

Skriv din kommentar