Vi kan se, at du anvender Microsoft Internet Explorer som browser. For bedre oplevelse af Dinnerlust.dk, anbefales Google Chrome, Safari eller Microsoft Edge.

Bag om facaden: BACO

Bag om facaden: BACO
– En samtale om kaffe, forretning og udfordringer

Som et nyt tiltag hos Dinnerlust påbegynder vi vores nye artikel-serie “Bag om facaden”. Her vil vi forsøge at give vores følgere, og læsere, et mere dybdegående indblik i selve spisestedet, personerne bag, samt hvad der driver og inspirerer disse dygtige mennesker. Dette gør vi via unikke interviews med personerne bag stederne.

 

For at kick-starte den nye artikel-serie, har vi været ude at tage en god snak med Frederik Kjær, som er en særdeles ihærdig iværksætter og stifter af BACO. Stedet er for nyligt genåbnet i nye og større lokaler på Nørregade i Aalborg.

(Læsning: 5 min.)

 

Personen bag

Frederik Kjær etablerede tidligt en interesse for at lave forretning og arbejde videre med sine idéer og planer. Allerede som 15-årig, efter en ungdomskarriere som professionel karate-atlet, startede han ud med at købe et mobildiskotek og lave en forretning  på dette. Her fortælle Frederik: “Jeg kunne ikke finde ud af at spille musik, men jeg var rigtig god til at arrangere fester. Så jeg lærte egentlig aldrig at spille musik, men jeg fandt nogle fede DJ’s til at spille musikken, og så gik jeg selv ud og solgte vores fede fester”.

Den i dag 23-årige iværksætter forklarer videre, at han hurtigt opdagede, at selvom hans mobildiskotek nok ikke var det bedste i byen, så var gæsterne ekstremt glade dagen efter, fordi der var blevet spillet den rigtige type musik, og Frederik og den pågældende DJ forstod at inddrage sit publikum i festen. På blot 3 måneder, var hans ungdoms-mobildiskotek det mest bookede, selvom det, ifølge ham selv, var én af de dårligste – og dyreste. “Jeg lærte bare, at du ikke behøver  have supermeget forstand på produktet, så længe, at du kan finde de rette personer og teame op med nogle der har forstand på lige præcist dét du mangler, og så slog vi i fællesskab nogle af de andre virksomheder fordi jeg var god til at gå ud og sælge netop vores mobildiskotek”.

 

baco nørregade 1 aalborg menukort åbningstider dinnerlust emil kjær bag om facaden din genvej til en god oplevelse café restauranter 9000 kaffe bagels klippekort
Frederik Kjær bag disken hos BACO på Nørregade 1 (Foto: BACO)

 

Udover mobildiskoteket har Frederik også haft en kaffevogn, som han selv beskriver som en forfærdelig ide: “Den var god på papir, men på asfalt var den elendig. Den gik i stykker hele tiden, og så regner det jo ofte i Danmark, og så blev der ingenting solgt”. Efter noget betænkningstid, besluttede Frederik sig for at åbne sin tøj-virksomhed, Frederik Hector, hvor man kan få flotte skræddersyede jakkesæt, skjorter, mv. Her fortæller Frederik, at det går rigtig godt, og at de bl.a. har en masse erhvervskunder. Han forklarer dog videre: “Jeg fandt ud af, at mens jeg havde en masse af de her daglige kaffemøder – som jeg kalder dem – så brugte jeg også gennemsnitligt næsten 250 kroner bare på kaffe på diverse kaffebarer. Man kan sige; hvorfor mødtes vi ikke bare på kontoret så? Men jeg synes det her med et mobilt kontor, og at man kan mødes til en god snak på en kaffebar er lidt mere uformelt og hyggeligt”.

På denne måde opstod idéen – og udviklede sig løbende i Frederik’s hoved – til hvad der senere blev BACO.

 

Idéen blev brygget

“Jeg fandt ud af, at det her kunne der altså godt være et marked for. Jeg besøgte en billig kaffebar i København, som var rigtig godt besøgt, men til gengæld synes jeg kvaliteten var alt for ringe. Men man kan selvfølgelig redegøre for, at det også var grundet den super-billigere pris, og det er også fair nok. Men jeg tænkte; hvis nu jeg opper prisen bare en lille smule, så tror jeg vi kan lave noget bedre kvalitet, og hvor folk virkelig også føler de får noget for få penge – og så var vi stadig næsten halv pris af de fleste andre steder. På denne måde var konceptet simpelt, nemt og lækkert”.

Herefter gik Frederik i gang med det store arbejde i forhold til at få indkøbt café-udstyr, finde lokaler og lave en simpel forretningsplan. Han fandt også sin partner i det nye foretagende, Emil Kjær, som han fandt via sit eksisterende netværk: “Jeg fandt Emil igennem nogle fælles venner. Jeg vidste godt hvem han var, men jeg havde ikke brugt en masse tid med ham inden, men jeg havde hørt en masse godt om ham. Så vi satte os ned sammen, og forsøgte at gå tingene igennem. Det endte jo med, at vi sammen åbnede vores første lille café på Vesterå, som var meget lille, men det var lige hvad vi havde råd til, og det gav os et godt ‘proof of concept’. Det var lidt mere skrabet, end hvor vi er i dag [på Nørregade]”.

 

Da Frederik Kjær, Emil Kjær og resten af team BACO åbnede op første gang på Vesterå i Aalborg den 18. december 2018, kunne de ikke have drømt om en bedre start, fortæller Frederik: “(…) Hvad vi så ikke havde regnet med, var at det ville gå så godt, som det nu gjorde. Da vi nåede til januar 2019 havde vi fuldstændig fyldt op. Der var kø hele vejen hen af gaden. Vi havde 9 siddepladser, men det blev hurtigt til et to-go koncept. Det er godt at have kø – det viser jo at folk gerne vil det – men selvom det er godt, så går det også ud over kvaliteten. De ansatte bliver stresset, og i stedet for at varme 6 bagels på éen gang, som kan holde sig friske, så varmer man 26. Den første bagel smager en hel del bedre end den sidste bagel.”

Frederik fortsætter: “Vi stod med nogle essentielle tanker; Lige nu elsker folk det, og der er kø, men det bliver ikke ved sådan her. Så det endte med, at vi besluttede os for at lukke stille og roligt ned på Vesterå, og så åbne op i nye lokaler inden for en måneds tid, – det var planen i hvert fald”.

 

Store udfordringer med genåbning af BACO

Hvad Frederik og den resterende del af team BACO dog ikke havde forudset var, at det lokale som de havde planer om at åbne i, ikke levede op til de officielle krav, og det viste sig at det ville være en for voldsom proces at lave om fra kontorlokale, til café, beretter den unge iværksætter. Derfor måtte han i stedet kigge på nye lokaler, hvor han kunne se BACO placeret i fremtiden. Men det viste sig, at være en længere proces end ventet. “Vi ville ud og have et nyt lokale lynhurtigt, men det viste sig at være svært. Jeg synes ellers at jeg havde set ledige lokaler flere steder i byen (…) Vi havde regnet med 1 måned, men det endte med at blive til 5 måneder. Vi fandt så heldigvis det her skønne lokale, nemlig Nørregade 1, som vi også sidder i i dag. Taget vores unge alder i betragtning, og at det er første gang vi laver en rigtig café, så tænkte vi ikke at det skulle være noget problem at lave lokalet om fra tøjforretning til en café. Det viste sig dog, at dét var det!”.

Frederik og team BACO måtte sande, at alting ikke altid går lige efter “hovedet” og planen. Kulturstyrelsen fik en notits om, at lokalet havde ændret brancheformål, og de ønskede sig at loftbjælkerne i den gamle bygning skulle fremhæves. Derudover, skulle lokalerne leve op til nutidens lydkrav, hvilket den tidligere tøjbutik havde fået dispensation for, men da BACO skulle drive en café på stedet, var disse lydkrav vigtige at leve op til. Derfor skulle BACO også indregne ekstra tid i renoveringen.

 

Ovenstående udviklede sig altså til at være en både længere og pengekrævende proces end først antaget for de unge iværksættere. Derfor måtte Frederik også tage en beslutning om at få en ekstern partner ind i foretagendet: “Processen resulterede også i, at vi har fået en ny partner ind, nemlig et entreprise firma, som vi kender og har arbejdet med før. De har stået for at lave den her kæmpe ombygning, og de har kunne hjælpe med finansieringen, mod at de har fået nogle anparter i BACO. Med det vigtigste for mig var, at jeg ikke bare ville “give dem nogle anparter”, hvis det kun var grundet finansieringen. Jeg ser dem som en meget strategisk partner for os”.

 

Fremtidsplanerne for Frederik Kjær og BACO

Den aalborgensiske iværksætter fortæller, at drømmene er store for BACO-konceptet, som de ønsker skal skaleres ud til flere byer og lokationer. Her er især den nye byggepartner samt hans team ekstremt vigtige: “Vores plan er ikke bare at have én café her i Aalborg, men derimod at det her koncept med billig og god kaffe, og sprede det ud i landet. Og i den forbindelse er det godt at have et byggefirma med også, så vi kan skalere meget hurtigere. Som ung forretningsmand, så skal man lære lynhurtigt af sine fejl. Og jeg ved, at jeg ikke er dygtig nok til at sætte lokaler i stand. Derimod er min force at lave et fedt forretningskoncept, sælge det, lede et team og markedsføre virksomheden. Så planen er, at Emil og jeg ikke skal stå med en masse renovering, men vi kan fokusere på det vi gør bedst, nemlig udvikling og drift af hele konceptet. Emil er også ‘backbone’ i hele forretningen. Han står for langt det meste af driften – selvfølgelig er jeg også en del af den – men han er den primære driftschef. Han er kanon-dygtig og uden ham havde det her projekt ikke kunne lade sig gøre“.

Henover den kommende periode er planen for BACO, at der skal optimeres på udvalget i caféen, og testes nye, spændende varianter. Når holdet på BACO er sikre på, at de har en rigtig god sammensætning, så vil de kigge på mulighederne for at udvikle forretningen til flere lokationer.

 

BACO må altså kategoriseres som et sted, hvor man ikke er færdige med at udvikle på forretningen og konceptet endnu – og fremtidsvisionerne er der tænkt over. Frederik afslutter: Du kan få kaffe mange steder, og sågar også billigere end hos os. Men vi prøver at lave et koncept som er billigt, men hvor kvaliteten altid er høj. Jeg har heller ikke set andre steder, hvor du kan få mad til den her pris også. Derudover, så kan man som loyal kunde, købe et af vores “Du tror vi lyver, det koster kun en 20’er”-kort. For 200 kroner får man et stempelkort med 10 klip, hvor man kan få en bagel eller kop kaffe til en 20’er. (…) Vi prøver at gøre det til et særligt og hyggeligt sted at være. Jeg vil lave et sted, hvor folk kan få den her følelse som jeg havde da jeg selv boede i London, hvor man har råd til at sidde med sine studiekammerater, kollegaer eller familie oftere, end hvad man ellers ville have gjort”.

 

Har du selv besøgt BACO? Del gerne din oplevelse med BACO i form af en bedømmelse – lige her.

 

Interview foretaget af:
Andreas Larsen | Partner & Kundemanager hos Dinnerlust

Artikel udformet af:
Marc Storm Andersen | Partner & Medstifter hos Dinnerlust

Skriv din kommentar


Vi har lanceret Dinnerclub!

Dinnerclub er en ny fordelsklub for dig, som elsker gode rabatter på restauranter, caféer, vinbarer mv.

Til en pris på kun 29 kr. pr. md får du hver måned adgang til eksklusive tilbud - det er under 1 kr. pr. dag - og lige nu er første måned gratis!

Besøg Dinnerclub

Første måned gratis - Ingen binding